Sabtu, 5 Mac 2011

tergesa-gesa

Buat majlis maulidur rasul memang bagus dan baik, tapi kena bincang awal 3 bulan persiapannya, bukan bincang ikut selera sendiri. Bukan janji buat aje. Kalau edar surat bererti jadi le, macam senang, tak ada masalah, hantar ke rumah, dalam surat edaran nama pun macam tak menghormati nama orang. Ikut suka hati aje, nasib baik tak letak nama gelaran beruk. Hormatlah nama orang, kata orang dihormati. kalau sudah diedarkan pada umum, kan memalukan nama orang yang digelarkan itu. Silap hari bulan boleh bergaduh. 

Itu kalau sudah terlalu pandai, inilah bodoh sombong, sombong tak bertempat. 

Sepatutnya hendak buat sesuatu kena berfikir dan berbincang dengan panjang lebar, termasuk semuanya kos, persiapan, siapa yang hadir, VIP yang mana,  anggaran yang datang, makanan yang perlu dihidangkan, siapa yang beri ceramah, ada tak yang berkaitan dengan politik. Kalau boleh penceramah itu bertauliah, tidak terlipat dalam hal politik, bukan penceramah berpihak mana parti politik. 

Jangan tangkap muat aje, asal ada penceramah aje sudah cukup. jangan sekadar buat syarat. Jangan jadi kelakar, orang lain berucap ganti pengerusi sebenar, orang yang berucap itu memang tak tahu malu, tak tahu peraturan dalam sistem masyarakat. Walaupun pengerusi itu tak pernah berucap di hadapan orang ramai, tapi kena terimalah. Takut malu, lainlah pengerusi sebenar memberi keizinan pada orang lain, tapi pengerusi sebenar ada naib pengerusi. Jangan buat sesuatu tak fikir hak orang, sebab kuasa perlantikan masih lagi berpihak pada pengerusi sebenar. 

Lainlah nak malu besar, lainlah tak jemput VIP seperti YB atau orang tertentu, lain lah, kalau gelaran VIP dari orang taman macam tak sekolah macam tak faham apa itu VIP. 

Tengok aje le, biasanya berlaku dalam taman yang ada gila kuasa, sebab mungkin ada batu api, yang suruh buat aje. 

2 ulasan:

  1. inilah silapnya orang kita, kalau sebut orang melayu, orang kita juga yang marah , sensitiflah konon... pemikiran masih lapuk, macam mana melayu nak terus maju, rapat sikit dengan orang berpangkat ke orang berada ke, VIP ke??? dia punya lagak ..mak aiii, kekadang meluat kita lihat, ini semua perpunca dari sikap yang bodoh, dah lah bodoh pentingkan diri sendiri , orang macam ni memang tak boleh pergi jauh sebab minda sempit. cuba perhatikan saja majoriti ada saja organisasi mesti mesti ada yang batu api?? saya amat setuju dengan luahan Melyuis..seharusnya orang melayu harus buangkan perangai sikap tamak, kita harus lebih terbuka, bukan sosek sosek dibelakang...

    BalasPadam
  2. canteq blog anda. Menarik tulisannya biarpun dlm bahasa yg kurang saya fahami[just teasing] Jgn lupe awak sindir sy tk tau brbhs Jawa. Salam.

    BalasPadam